För lydiga barn


Ett avsnitt från UR lärarpodden handlar om destruktivt väluppfostrade barn (https://urskola.se/Produkter/192651-Didaktorn-De-destruktivt-valuppfostrade-barnen). De barn som drabbas värst av näthat är de barn som är lydiga. Elza Dunkels är en person som har forskat kring unga och internet. Hon påstår att vi måste lära våra barn att ljuga lite mer, åtminstone vid rätt tillfälle.
Hon har studerat fall inom sexuell exploatering via internet/chatt och konstaterat att barnen var för väluppfostrade för att lyssna på sin egen känsla. Barnen hade lärt sig att man lyssnar på en vuxen. Förövaren använde detta för att manipulera barnen genom att säga saker som ”du har lovat”. Offren blev totalt nedbrutna i sitt försök att försvara sig.
Dunkels anser att vi måste prata mer om en destruktiv väluppfostran. Med det menar hon att definitionen ”väluppfostrad” borde ändras så att barn kan skydda sig själva och sina behov. Det handlar om att barnen inte ska ta hänsyn till omgivningen hela tiden. Det är okej att dra en vit lögn ibland om situationen inte känns helt bra. Man kan bara gå till sig själv och fråga i vilka situationer man som vuxen ljuger. Det är också på det sättet man kan lära barnen vilka situationer som kanske känns fel. Det handlar inte om att barn ska göra precis som de känner, snarare att känna efter i obekväma situationer.
Vi vill att barnen ska fungera socialt samtidigt som vi tar bort känslan av att tänka efter. Dunkels tror att det på något sätt ligger kvar en gammal syn på barn och deras rättigheter. Självklart så har barn rättigheter men att det är vi vuxna som använder vår övermakt. Hon menar att vi ser på barn som små "mini-människor" som ska lyssna på de vuxna.
Hur kan man som lärare jobba med eleverna kring detta?
Kan man som lärare identifiera barn som behöver träna på att känna efter i situationer?
Bildresultat för nätsmart

Bild hämtad från Rädda Barnen

Kommentarer

  1. Det är ett väldigt intressant och aktuellt ämne du tar upp! Jag skulle nog säga att det är viktigt att prata och undervisa i vad Internet faktiskt är och hur det fungerar. Det är nog inte så många elever i åk 1-3 som riktigt förstår konsekvenserna med vissa aspekter av Internet, så som att ingenting någonsin försvinner t.ex. Jag tror även att det är viktigt att undervisa/prata om säkerhet och hur man bäst kan skydda sig mot de faror som finns på nätet, som i det fallet du tar upp, pedofiler. Sedan, som med allt annat som ett barn tycker känns olustigt, är det viktigt att de vet att de SKA vända sig till en vuxen som kan hjälpa dem med problemet. Här är det också viktigt med samverkan mellan vårdnadshavare och lärare, att man ber dem ha koll på vad deras barn gör på Internet så att de inte hamnar i forum eller chattar där barn inte hör hemma.

    Jag håller också med dig i att det är svårt att säga när det är okej att ljuga och hur mycket av en lögn man kan dra, framförallt för ett barn. Vi vill ju inte att eleverna ska ljuga om t.ex. läxor även om de kanske inte vill få skäll, men samtidigt som du säger så kan det vara bra att ljuga för att rädda sig från den situationen med en pedofil. Där kanske det också är gynnsamt med en bra relation till vårdnadshavare så att det sägs samma hemma som i skolan, då kanske det blir en liten mindre förvirring för barnen. Men jag tror det viktigaste är att man får eleverna att förstå konsekvenserna för vad de gör och skriver på Internet, då tänker de förhoppningsvis till innan de går in på okända sidor eller svarar en mycket äldre man på Facebook.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt intressanta tankar! Jätteviktigt det du tar upp om att ingenting försvinner. Det kan vara så lätt att "bara" skriva något eller lägga upp en bild. Också viktigt att barnen vet att det finns folk i deras omgivning som kan hjälpa. Vi ska vara en förebild för barnen så att de kan känna trygghet hos oss. Detta kan vara komplext, som du skriver och säkert ännu svårare för barn att förstå. Man får försöka jobba med relationerna på alla plan och ge vardagliga exempel.

      Radera
  2. Jätteintressant ämne! Internet är ju en såpass ny uppfinning, och trots att det är något som funnits med åtminstone under den senare delen av min uppväxt så tycker jag ändå att det kan vara svårt att veta hur man ska förhålla sig till det. Det är ju så ofantligt stort, och för barn kan det nog vara svårt att greppa, och som Sofia skriver så kan de nog ha svårt för att förstå alla internets konsekvenser. Jag tror att det är viktigt att man pratar ofta och mycket med eleverna om hur internet fungerar. På den skola där jag arbetar har alla elever varsin ipad, och internet används nästan dagligen, åtminstone av eleverna på mellanstadiet. Det ger mängder av tillfällen varje dag att prata om det.

    Jag tror, eller iallafall hoppas, att man som lärare kan känna igen barnen som behöver träna lite extra på att känna efter. Jag tänker att det handlar om att lära känna sina elever, och att det är något man upptäcker precis som med allt annat man behöver hjälpa eleverna att utveckla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänkte på det när jag skrev, om att internet är relativt nytt. Det är dock en stor skillnad i utvecklingen från vår barndom tills nu. Barnen idag är i princip födda med snapchat, instagram, Facebook o.s.v. Det är svårt att greppa hur stort det verkligen är. Det du nämner från din skola är ett exempel på hur man kan inkludera teknik på ett bra sätt. Som du skriver så är det viktigt att känna barnen. Det är först då man kan utveckla en tillit.

      Radera
  3. Integritet tror jag är en stor del i frågorna du tar upp, både vad gäller internet men också vid personlig fysisk kontakt. Det är intressant att du tar upp synsättet på barn förr och att synsättet delvis gäller även idag.

    Barn ska kramas med den som ger dem någonting, eller för att säga hej/hej då, kanske inte för att barnet vill utan för att det är normen och enligt den vuxnes vilja. Redan som små har då barn lärt sig att de ska så att säga överlämna sina kroppar till vuxna. Hur blir det då när de kommer upp i ålder för att använda sociala medier och får kontakt med någon som vill vara dem nära. Någon som vill dem illa.

    Elaine Eksvärd, som bland annat grundade "Tre ska bli noll" brinner för barnens rättigheter. På hemsidan http://treskablinoll.nu/statistik/ går det att läsa statistik och mycket annat kring barn som utnyttjas sexuellt. Jag tror att det är av största vikt att detta ämne som kanske ses som tabu, öppnas upp i skolan. Eleverna behöver veta att deras kroppar är deras, de behöver undervisas i integritet både i det verkliga livet och på nätet.

    Jag har inget konkret sätt att arbeta med detta - än, men tänker att det bör vara någonting som hela skolan arbetar med. Elevhälsoteamet bör vara experter på detta och kan utbilda övrig personal så att alla arbetar åt samma håll.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Väldigt smarta tankar och jag kan hålla med om att integritet är viktigt. Precis som du säger så handlar det om normer som vi vuxna skapar. Barn ska anpassa sig efter de vuxna även fast de alla gånger kanske inte vill. Det kan verkligen bli vilseledande ju äldre de blir. Detta ämne är lite tabu som du säger och det kan normerna ligga till grund för. Det är nästan alltid viktigt att hela skolan jobbar för någonting som är problematiskt, viktigt eller liknande. I detta fall är eht ett jättebra komplement eftersom de bär på mycket kunskap!

      Radera
  4. Intressant ämne du tar upp Josefin och bra tankar ni andra har. Jag tror också att det är viktigt att man vågar prata om internet och vad som kan ske där. Att man själv som lärare är uppdaterad om vad som händer, jag tänker exempelvis då på snapchat, instagram osv. Detta är ju något som många barn använder redan i tidig ålder och det är viktigt att lära barnen om hur man beter sig mot varandra. Sen håller jag med dig Sofia Rönnqvist Kulla att det är viktigt att ha en bra kontakt med föräldrarna om just detta, varför inte ha ett föräldramöte där du kan informera om vad som egentligen sker på nätet. I min syrras klass, visserligen på gymnasiet har det förekommit massor utav nätmobbning. Där det till och med har gått så långt att det ska anmälas till polis och bli förhör. Men man har däremot inte gett tillräckligt med information till föräldrarna vilket är konstigt och eleverna är inte 18 år och då har ju föräldrar ansvar för barnen. Så bra kontakt med föräldrar tror jag är prio ett i detta fall.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Carolina! Håller helt med om att det kan vara smart att vara uppdaterad. Tror som jag nämnde tidigare, att barn inte ser konsekvenserna av handlande. Att prata med föräldrarna är jätteviktigt. Man skulle också kunna hålla i en information kring detta utan möte, så man kan diskutera tankar kring frågan.

      Radera
  5. Ett mycket viktigt och bra inlägg Josefin! Som förälder tänker jag på att lägga mig i barnens nätkommunikationer, men det är inte varje dag precis. I skolan måste vi prata om elevernas integritet och hur viktigt det är att säga NEJ och dra sig ur när känslan blir obehaglig i en situation. Men också hur viktigt det är att man måste berätta för någon vuxen. Efter att ha lyssnat på Elza Dunkels program tänker jag att både skolan och föräldrar behöver samarbeta i ämnet för att hålla samma linje om hur man ska agera när man blir kränkt på nätet eller kontaktad av en okänd, möjlig pedofil.
    Jag har varit på två föreläsningar (som kommunen bjudit in till) med Mats Andersson som driver netscan.se. och arbetar med att hitta pedofiler på nätet. Han menar att man inte bara ska fråga -"hur har dagen varit?" utan mer precist fråga -"hur har det varit på Internet idag?". Vad jag minns sa berättade han att det är fler killar än tjejer som råkar ut för pedofiler nu för tiden och att de ibland har kontakt på "kompisstadiet" med barn under ett par år innan de bestämmer träff eller så.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt att du har fått ta del av andra som föreläser om detta. Måste erkänna att jag blev förvånad att det var fler killar än tjejer som råkar ut för detta. Man kan undra varför ser ut så...

      Radera
  6. Ett mycket viktigt och intressant inlägg Josefin, och även alla kommentarer. Detta med internet, sociala medier och nätmobbning är något man borde prata betydligt mer om. Jag tror att många lärare väljer att inte prata om det då de själva är osäkra på hur man ska prata om det och kanske egentligen inte vet så mycket om ämnet. Jag tycker att det är självklart att vi som lärare ska prata med eleverna om detta och få dem att förstå skadan man både kan utsättas för men även utsätta andra för. Som någon skrev tidigare så är samverkan med vårdnadshavare väldigt viktigt då jag kan tycka att det är svårt att som lärare veta "vart gränsen går" när är det mitt ansvar och när är det vårdnadshavarens?
    Man har ju sett på Facebook vid flera tillfällen lärare som uppmanar att dela bilder så eleverna konkret kan få se spridningen av ett budskap och hur otroligt fort det kan gå, sådant tror jag är viktigt och ger eleverna en fördjupad förståelse för användningen av internet. Sedan känns det som en oerhörd svår sak att kunna se vem som blir utsatt på internet, jag är rädd för att alldeles för många är bra på att dölja sådana saker och det blir svårt att upptäcka. Men som även det tidigare nämnts så tror även jag att samverkan med föräldrarna är nog en av de absolut viktigaste sakerna. / Malin O

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om osäkerheten kring ämnet. Många äldre lärare idag har inte alls samma insyn som eleverna de undervisar. De brukar inte internet på samma sätt. Det är en mer naturlig värld för unga idag än för de äldre.

      Radera
  7. Mycket viktiga frågor! Jag tycker tidigare kommentatorer har lyft fram flera viktiga aspekter. Hur man som lärare kan arbeta med detta ämne är nog att ha tidiga samtal om internet och både dess möjligheter och utmaningar. Så att det blir ett naturligt samtalsämne och inte konstigt att prata om. Precis som du skriver Anette så kan det vara lika enkelt som att fråga "hur har det varit på internet idag?" som att "hur har dagen varit?". Det är ju mer en fråga som ställs av en förälder men liknande samtal kan hållas i klassrummet. När jag var yngre så var det väldigt sällan någon som frågade mig om internet och det fanns inte samma kunskap om riskerna som det finns idag. Jag hade önskat att få samtala om detta i skolan och då fått en sorts påminnelse. Om ett ämne är naturligt så vågar det också ställas frågor från barnen och det kan bli en diskussion. En diskussion som fungerar som ett förebyggande arbete tidigt där man pratar om att att det finns risker på internet, våga säga nej och att vara källkritisk.

    Ett bra citat från handboken #nätsmart:
    "Vi skulle förmodligen aldrig släppa ut vårt barn i en okänd miljonstad. Egentligen borde samma princip få gälla på nätet. För även om det handlar om en digital värld, är den uppbyggd och befolkad av riktiga människor."

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så viktigt ämne!

      Det förvånade mig att offren som blir drabbade och utsatta på nätet ofta är vääluppfostrade barn. Det var en rejäl tankeställare för mig.

      I den klass där jag arbetar (en åk 3) så hade vi förra året problem med en sida som eleverna, framförallt tjejerna i klassen använde. Det är en sida som liknar facebook fast att den är inriktad till barn.

      Det var flera i klassen som hade blivit kontakta utav olika människor. Vid ett fall hade en person på denna sida utgett sig för att vara Ellinor i klass 3b på vår skola, som tur var så har vi varken någon Ellinor eller flera paralleller på vår skola så denna elev förstod direkt att "Ellinor" ljög och svarade inte på meddelandet. Men det är fler av dem som stolt skröt om hur många vänner de har på sidan som de inte känner. Det är skrämmande tycker jag att barnen söker bekräftelse och likes utav främlingar.
      I ett annat fall i klassen så hade en elevs sida blivit hackad och en massa porrbilder hade lagts upp. Hon kom en dag till skolan och var jätteledsen för att de andra i klassen hade sett detta och tyckte att hon var äcklig.

      Jag hade precis tagit över denna klass och beslutade att arbeta intensivt om nätvett en period för att prata och uppmärksamma om saker som sker på nätet som vi inte har någon kontroll utav. Det var oerhört spännande att få höra elevernas tankar och att få prata om det på en neutral bas om vad man gör på nätet. Eleverna blev väldigt engagerade och ifrågasatte varför det finns så dumma människor där ute i världen som vill förstöra och skada. Det var oerhört svårt att som pedagog förklara om farorna på nätet utan att få eleverna att inte våga använda nätet igen. Hur förklarar man för en 8-åring vad en pedofil är och varför man ska vara försiktig på nätet?

      Jag gjorde så att jag skapade mig en egen sida på denna "barn-facebook" där jag uppgav att jag hette Elin och var 9 år. Och så visade jag klassen hur lätt det är att utge sig för att vara någon man inte är och hur lätt det är att bli lurad på nätet.

      Så otroligt bra citat du skrev Elsa, det ska jag spara!

      Radera
    2. Det citatet som du har skrivit Elsa är en riktig tankeställare. Så himla konkret och det ligger mycket sanning i det!

      Radera
  8. Intressant diskussion!
    Jag kan bara hålla med föregående inlägg, nätet är en stor ny värld att ge sig in i för barnen. Helt utan kunskap och stöd sker det i många fall, det spelar nog ingen roll vilken samhällsklass de tillhör. De är naiva och tror gott om alla, de litar på andra människor då det ligger i deras natur.
    Jag har på Facebook sett lärare som har gjort inlägg för att visa sina elever vad som händer och hur snabbt det kan spridas. Då i undervisningssyfte som jag tycker är ett enkelt och bra sätt att förklara vad som kan ske om något dåligt kommer ut.
    Man kan tycka att föräldrarna ska ta det största ansvaret i att barnen ska bli "nät-smarta/nät-säkra" eller vad man kan kalla det men läraren har förstås en stor påverkan på eleverna och kan kanske lyckas bättre.
    Det gäller nog bara att vara uppdaterad som lärare och prata med eleverna om de faror som kan lura "där ute" samt vara ett stöd om det skulle uppstå problem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant tanke, för vi människor är ganska naiva ibland. De flesta vill tro gott om andra människor. Det är i sig bra, att hela tiden vara dömande måste vara jobbigt. Dock så sorterar våra hjärnor automatiskt och skapar uppfattningar. Det är utefter det vi kan jobba på våra känslor inför någonting.

      Radera
  9. Intressant inlägg, som skiljer sig lite ifrån de andra! :)
    De där väluppfostrade eleverna, kanske också kallade de duktiga eleverna? Jag tänker på en elev som jag har som är en mycket väluppfostrad elev, eller inte vara en nu när jag tänker efter... dom har svårt att försvara sig och dom vill att allt deras väg skall gå rätt väg & hänvisar ofta till sina kamrater att ''fröken har sagt att de är så ''.
    För att stötta dessa lever tror jag man framför allt som pedagog måste vara med på banan i den internetvärld som eleverna lever och vistas i så vi kan förstå problemen som kan uppstå och igenom detta kan förstå hur vi kan lösa dom och vägleda eleverna.
    Att vi lärare skall vara med och förstå elevernas värld utanför skolans väggar är en viktig del då de även står i läroplanens övergripande mål & riktlinjer att vi lärare skall hålla oss informerade om den enskildes personliga situation och iaktta respekt för eleven integretet (Lgr 11, s.16). Genom detta så bör ett gott samarbete med hemmet hållas.

    SvaraRadera
  10. Där fick man en funderare! Har inte sett eller läst materialet ännu som du hänvisar till men det verkar ju inte helt ologiskt att många intalas till att man inte ska skvallra eller ljuga. Förtroendet för vuxna bör vara väl förankrat men tyvärr finns det vidriga människor som drar nytta av det. Jag har själv en dotter på 11 år och hon är ute på snapchat, instagram mm. Jag har försökt prata med henne så mycket som möjligt om att det förekommer människor som inte vill barn väl och att de vill visa bilder mm på sig själva eller uppmanar till att barnen ska visa. Det som gäller är att barnen har så pass mycket tillit till föräldrar att de inte är rädda eller skäms att berätta ifall de blir utsatta för något som är obehagligt eller konstigt. Att hålla koll på vad de gör är inte enkelt, och jag erkänner direkt att jag har mycket dålig koll på vad som händer.

    Att vi i skolan tar upp och diskuterar detta känns som en självklarhet. Kanske inte helt fel att skapa ett nytt ämne i skolan som behandlar just hur man rör sig runt i denna påhittade värld med falsk information och sociala medier, att vi lärare får fortbildas och hänga med i utvecklingen och hur man rent skolmässigt ska förhålla sig till detta. Det kan bli lite hattigt att försöka väva in smådelar i olika ämnen då helheten kanske tappas, men det är bara vad jag själv gissar, även om det i nuläget är vad vi har att förhålla oss till. Samarbete med hemmen, diskussioner och föreläsningar från drabbade och mycket annat som kan vara av godo behövs på området. Jag tror inte riktigt att skolvärlden hängt med i utvecklingen här och att det måste finnas tid i ämnen att jobba med detta för att kunna hjälpa eleverna att förstå. Och här gäller verkligen att låta eleverna påverka och få inflytande då de troligen kan mer än de flesta vuxna.

    Jag tror även att litteratur av olika slag som riktar sig till barnen kan vara en bra källa för att sprida information om olika internet-fenomen. Jag har själv ett projekt i sin linda i nuläget rörande detta men tankar kring ämnet finns hela tiden. Tror ändå att samtal och öppenhet kring ämnet är största möjligheten till framgång, oavsett hur tungt det är…

    SvaraRadera

Skicka en kommentar